Pitstop | Onderdeel 2 van 5: schrijven | The Volcano
1574
post-template-default,single,single-post,postid-1574,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Pitstop | Onderdeel 2 van 5: schrijven

Pitstop | Onderdeel 2 van 5: schrijven

In dit vijfluik schrijf ik over 5 onderdelen van het concept de Pitstop dat plaatsvindt van 12-18 mei op Ibiza. De onderdelen zijn wandelen, schrijven, mediteren, trainingsopdrachten en koken. Dit concept bestaat uit letterlijk een pitstop nemen voor jezelf en dat je de tijd neemt om naar je innerlijke stem te luisteren. Van daaruit weet je wat je wensen en talenten zijn, en komen er concrete actiepunten waardoor je zaken kunt veranderen. Hierdoor kun je een betere balans in je leven creëren voor jezelf en doen waar je goed in bent. In deze blog gaat het over het onderdeel schrijven.

Ruzie

Mijn leven lang heb ik het geluk dat ik vrij aardig kan leren, al zeg ik het zelf :-). Ik pak snel zaken op, doorzie patronen en samenhang tussen onderwerpen. Op de lagere school en op het voortgezet onderwijs vond ik vakken als rekenen, wiskunde, Nederlands, geschiedenis, handvaardigheid, aardrijkskunde en gym leuk. Echter met één onderdeel had ik altijd ruzie: schrijven. Ik had heel veel moeite met schrijven en dan vooral om netjes te schrijven. En daardoor had ik ook wel eens ruzie met de docent. Hoe kwam dat eigenlijk?

Slordig

Vanwege onze reis met de camper afgelopen jaar, heb ik ons huis aan een grondige ronde van ontspullen blootgesteld. Tijdens het opruimen kwam ik mijn schoolrapporten weer tegen van klas 1 tot en met 6 (nu groep 3 t/m 8). De rapporten werden toen drie keer per jaar uitgereikt. Over het algemeen had ik een prima lijst met cijfers. Het viel mij op dat ik bij elk rapport dezelfde opmerking van de desbetreffende docent las: Sander moet netter werken en netjes leren schrijven. Nu heb ik een paar schriften en opdrachten gelezen van mezelf van die tijd. En ik moet toch echt wel toegeven dat de docent destijds écht gelijk had. Sommige teksten die ik toen heb geproduceerd, zijn alleen met een stukje ‘archeologie van letters’ en inbeeldingsvermogen te begrijpen. Ha ha!

Ferrari

Omdat ik nu inmiddels een tijd weet dat ik ADHD heb, is het slordig schrijven ook op de plaats gevallen. Schrijven valt onder een taak die je geconcentreerd moet doen en waar je geduld voor nodig hebt. Voor mij zijn taken zoals schrijven een grote uitdaging. Zeg maar gewoon erg lastig. Heel erg lastig. Ik heb heel veel energie in mij en het kost mij erg veel moeite om dit gedoseerd eruit te laten gaan. Om op een nette manier, met veel geduld van alle letters woorden en leesbare zinnen te maken, is voor mij een grote opgave. En dan ook nog deze woorden netjes binnen de lijnen schrijven. Ik stel sowieso vraagtekens om binnen de lijntjes te schrijven (lees: leven), maar daar kan ik een andere blog aan weiden.

Soms heb ik zoveel energie in mijn hoofd en lichaam, dat ik dan bij wijze van spreken het liefst in één keer een heel boek schrijf. Het voelt alsof je in een Ferrari zit die 250 km per uur kan rijden, waarbij je op een weg rijdt waar je maar 50 kilometer per uur mag. Je kunt en je wilt veel harder, maar het mag niet vanwege een externe omstandigheid. Zo voelde ik mij vroeger als ik aan het schrijven was. En daarom schreef ik erg slordig en onleesbaar. Tegenwoordig is dat veranderd: ik neem meer moeite en tijd om te schrijven. Vaak gaat dat best goed, maar af en toe scheurt die ‘Ferrari met 250 km per uur’ over het papier.

Verwerken

Schrijven stelt mij in staat om zaken te verwerken. Om dingen een plek te geven. En om mezelf te trainen om emoties goed onder woorden te brengen. In tegenstelling tot vroeger gaat bij mij de voorkeur nu uit naar schrijven met pen en papier, omdat dit vertragend werkt. Ik spreek daarmee andere hersengebieden aan en ik kan zo mijn gedachten en gevoelens kwijt. Van tijd tot tijd werkt het voor mij heel goed om mijn geschreven stukken weer door te lezen. Vaak haal ik er weer nieuwe inspiratie uit. Het geeft mij ook de tijd om tot inzichten te komen en om een rode draad eruit te halen. Dat is wel heel anders dan vroeger op de basisschool…

Wie schrijft die blijft

Elke dag schrijf ik na mijn meditatie in de ochtend ongeveer 5 minuten, welke zaken in mij opkomen. Alles is ok om op te schrijven. Spelfouten zijn toegestaan en schrijven buiten de lijntjes ook; yes! Soms pak ik mijn boekje ook ‘s avonds. Dan noteer ik zaken waar ik dankbaar voor ben en wat er mij verder nog te binnen schiet. Ik geef mijn schrijven richting door bijvoorbeeld te noteren wat mij bezig houdt, waar ik dankbaar voor ben en/of wat mijn dag geweldig gaat maken. Google maar eens op ‘5 minute journal’ en je ziet tal van voorbeelden voorbij komen. In dit artikel staan nog meer tips en hier kun je een wetenschappelijk artikel lezen. Er zijn ook verschillende apps hiervoor, maar zoals boven beschreven ligt mijn voorkeur bij het echte schrijven. Wie had dat gedacht?

Pitstop

Tijdens de Pitstop bij de landelijk gelegen accommodatie de Pol in Buurse, krijg je ruim de tijd om te schrijven. Je kunt zelf bepalen wanneer je schrijft: alles heeft voor- of nadelen. In deze blog heb ik het schrijven en het (her)lezen ervan besproken. Wat het is en wat je ermee kunt doen. Je kunt zelf de inhoud en de onderdelen bepalen. Het thema dankbaarheid dat ik hierboven kort heb aangestipt, komt ook terug in de volgende blog nummer 3 die over mediteren gaat. Je kunt hier het volledige programma bekijken. En hier kun je de eerste blog teruglezen die over wandelen gaat. 

Geen reactie's

Geef een reactie